lørdag 31. desember 2011

Kan jeg så nå ?

Bloggtørken tok meg i høst uten noen forklarlig grunn annet enn den generelle mørketidsstemning og det at man kan legge inn småkommentarer på Facebook, og det har egentlig vært nok for meg. Ikke overvettiges snakkesalig i mer enn korte snutter.  Men nå, nå når vi skal ringe inn det nye hageåret må jeg bare ytre noen ord, for jeg gleder meg så!

Jeg virkelig gleder meg til det kommende året! For det første har vi ikke fått den store kuldeperioden vi har hatt de siste to årene her vest, og jeg har tiltro til at våren atter skal komme. I fjor tvilte jeg sterkt til langt ut i mars/april. Jeg har løk å sette de første dagene, - kjøpt for null og nix på det lokale Plantasjeutsalg. Jeg tenkte å plante dem i krukker, sette dem under tak i min nye utestue, evt fordrive dem i årets nyanlagte planterom hvor det er kjølig og lyst. Det blir muligens det siste alternativet, for jeg er sulten på liv fra jorden. Drivhuset er uoppvarmet denne sesongen rett og slett fordi jeg forventet meg en kald og frostig vinter, men holder vinteren seg på normal vestlandsversjon, kan jeg kanskje starte tidlig der ute. Deilige utsikter!

Dessuten håper jeg - som vanlig - på den helt store sommeren, helt ulik de to foregående, hvor vi er blitt tint opp under vann og med kald vind som tilleggsytelse. I år skal det bli lange solperioder, - det skal regne om natten slik at jeg har tilstrekkelig vann i brønnen for alt som trenger det, og det skal være varmt og lite vind. Frøene ligger klare for sommerens blomsterhav, til glede for både meg og humlene som laget seg bol bak panelet. Jeg hadde ikke hjerte til å rense bort bolet, og hadde godsaker hengende rett utenfor slik at de hadde kortreist mat. ;) Det er så herlig å sitte ute og drømme med humlene summende rundt seg, og når det regnet og jeg satt inne og leste, kunne jeg høre summingen på innsiden også! Det ble mest innsidehumlesus...

Jeg har så mange planer!!!  Og jeg vil helst starte med en eneste gang! Og det skal jeg: tomatfrøene ligger klare og såjorden er plassert innendørs (og må ikke graves frem fra under en meter sne og tines på varmekablene), sårommet er klart så snart jeg tar meg fem minutter og henger opp lampen igjen. Sårommet er egentlig vaskerommet, så det blir trangt om plassen, men gjør da det noe?  ;))

Solen er 'snudd', julen er overstått og nyttår nesten likeså, 2011 skal snarest kastes ut med grønnsåpevannet og jeg er klar, så klar. Jeg har drivhus både i hjemme- og hyttehagen, - nå har jeg i tillegg utestue begge steder også, slik at planter som trenger litt mer skjermet plass får det uansett hvor vi måtte befinne oss. Priveligert. Og frø til det jeg ønsker skal gro kan jeg bestille overalt, og har allerede bestilt og mottatt, så hva venter jeg på ??  ;))

Så da avslutter jeg dette årets siste snutt med dagens sedvanlige bønn for året: "Om vi ikke blir flere, så la oss helst ikke bli færre."  God haging til alle som er innom, og spesielt til meg selv. Fordi jeg fortjener det. ;))

* * * * * * *

8 kommentarer:

Mariann sa...

Å ja, sol om dagen og regn om natten, passe varmt og med en liten ettermiddagsbris.
Ønsker deg et strålende nytt hageår!

krepsemor sa...

åja! Vi vil ha alt du skriver her og mere til =) Jeg var så uheldig og mistet mitt elskede drivhuset da Dagmar var på besøk, men nytt og mer solid skal opp, hvis alt går slik jeg ønsker!
Og jeg er minst like utålmodig som deg, men må nok ha is i magen til gubben kan bygge nytt drivhus. For nå skal jeg ha et i tre og glass, langt mer solid enn aluminiumsdrivhuset som fòr i stormen!
I dag har jeg sådd blodbeger, og vrir hjernen for å finne ut om der er mer jeg kan så ;)))) Så det så!
Ønsker deg en blomstrende sesong og spirer i alle potter!
Og Godt Nytt År!

Linnemi sa...

Ja, bygg det solid! Og jeg har glemt å handle blodbegerfrø, - svarte!!!

Vivishagerom sa...

Ja, nå går det fort til nytt år. Nå er tiden inne for å så og da går det ikke lenge før spirene titter frem.
Ønsker deg også ett riktig godt nytt år og godt hageår.

Anonym sa...

Godt nytt år! Måtte de milde briser finne hagene ved havet i 2012 sammen med passe regn og mye sol og generelt sommer. La oss ikke glemme en mild og fin vår i passe tempo også. Det har vi fortjent siden vi tok alle stormene på høsten 2011, ikke sant? ;)

orchis sa...

Krysser fingra for at alle dine ønsker innvilges! Godt nytt år.

Linnemi sa...

Vi har gjort oss fortjent til enhver solstråle som måtte treffe både oss og plantene! Godt nytt hageår, alle sammen! :D

Elsa sa...

Godt nytt år og hageår!
Håper vi får en fin og hagevennlig sommer dette året. det har vi snart gjort oss fortjent til.
Gleder meg til å følge deg på bloggen i året vi har foran oss:-)