fredag 4. desember 2009

Utfordring fra Villrose


Villrose har sendt meg en utfordring: 4. eller 7.album i galleriet; 4. eller 7.bilde i albumet:
og dermed landet jeg med dette bildet av "gammelpeonen" fra gamlehagen, dvs der jeg bodde tidligere og som også var barndomshjemmet mitt.

Såvidt jeg vet er det en bondepeon, og den kom som avlegger fra en nabohage, hvor moderplanten tok sitt og døde i etterkant av delingen. :-/

Denne kroken av hagen sto/står rett mot sør, og det var der alt kom først om våren: krokus, sneklokker, tulipaner, påskeliljer o.l. og - ikke minst - knølene av peonen. :-) Før andre planter hadde fått søvnen ut av øynene var peonen der med sine struttende knøler, klar for det meste! Solkroken var varm: peonen ble litt blek etterhvert, men kroken var perfekt for blåregn og clematis, og en masse annet jeg spadet ned i bedet der, og alt overlevde så sant jeg var påpasselig med vanningen.

Egentlig savner jeg hagen. Eller litt av den. Jeg savner IKKE plenen og styret med plenklipp innimellom regn, - heller ikke størrelsen på eiendommen, som ble noe uoverkommelig for én sjel, men jeg savner plantene mine. Men, men, - noe kommer, noe går, og jeg har min perfekte lille hageflekk, som pga størrelsen også gir overskuddet til å forbedre hyttehagen. Men - dessverre- ingen peoner.

Jo! Nå lyger jeg så det renner av meg! Jeg har en liten gul peon i hyttehagen! :-) Den kom fra en trofast HagEgal forrige år, og er plantet etter alle kunstens regler.

Skal bli kjekt - og spennende - å se den igjen til våren!

Ikke sant, Kari ? ;-)

Og utfordringen går videre til: HildeG, Maritfri og BjørgS. :-)

* * * *

2 kommentarer:

Kabe sa...

Joda.....helt sant!

Linnemi sa...

Der er du jo! :-) Velkommen!