mandag 28. september 2009

Introduksjon til Heimespøta

Jeg har holdt på med håndarbeide i alle de år. Jeg broderte duk i korssting og flammegarn da jeg var fem år med - helt sikkert - god hjelp fra min allehånde mor. Jeg har det på netthinnen; - jeg sitter i en liten kurvstol jeg fikk til bursdagen året før, like innenfor døren til rommet mitt og med god utsikt og innenfor hørevidde for instruksjoner fra kjøkkenets arbeidsplass, som på 60-tallet ble styrt av min mor. Duken har jeg fremdeles. Den burde rammes inn. :-)

Siden har det gått slag i slag med strikking, hekling, sying, veving, maling, tegning, porselensmaling, brodering, snekring, keramikk, bygging og sikkert noe mer. Noen av hobbyene har vært en dille for en kortere periode, mens andre har vedvart og dukker opp med jevne og ujevne mellomrom. Fellesnevneren er at bare noe har et snev av kreativitet og bruk av hender, så er jeg der. Jeg var til for to år siden velutstyrt som en mindre hobbyforretning, men en flytting gjorde at jeg måtte omplassere en del av det større utstyret, så nå er det mer håndterlige mengder. ;-)

Og nå er det høst og tid for inneaktiviteter som gjerne resulterer i noen julepresanger. Hjemmelaget - eller Heimespøta - som er 'copyrighten' min, er alltid velkomment og jeg tror det ville bli et savn om mottakeren kun fikk ferdiglagde gaver under treet, samt at det ville manglet noe her hjemme om jeg ikke var i produksjon utover høsten. :-)

Jeg er ny innenfor håndarbeidsblogg, og jeg regner med at der er et helt lite samfunn der ute, så nå skal jeg på jakt etter 'frender'. Ønsk meg lykke til! :-)

* * * * *

5 kommentarer:

Mariann S sa...

Lykke til :)
Skal kike innom deg eg :)

Rekkehuset sa...

Takk for hyggelig kommentar hos meg! Og lykke til med bloggen:-) Hjertelig hilsen Hanne.

Meg sa...

Nimmin! Ser man det, - jeg har til og med fått min første følger på denne bloggen. :-))
Det går litt kjappt i svingene for tiden, så ikke vent på mirakler! Dette kan ta tid. :-))

merethe sa...

Hei og takk for besøket hos meg. Skal nok følge med her :)

alette siri ane sa...

Hei eg har vært vekke i 4 uker, beklager det sene svaret.Det var spørsmål om sokker til Os bunaden.Det er blitt funnet få eldre sokker ,men det er blitt litt skrevet om farger .Mønster til en sokk har eg fra ei eldre dame i 80 årene ,som har det fra sin mor,som fant det på gården.(det er litt slikt).
Ellers var eg på statsarkivene og leste.Litt artig for fangene før i tiden kom med kleskisten sin til fengsel.Alt oppi ble registrert.Så dette var gøy lesing.Ei dame hadde fargerike stripete sokker ,og ellers artige klær.Spesielt flott i forhold til det andre eg hadde lest før.Dette var spennende ,så eg kontaktet en av hjelperene der.Hun var en av de løse fuglene den gang sa han.Ha en god høst videre! Ate