fredag 31. juli 2009

"Water for Elephants" av Sara Gruen

En tur innom bokhandelen i forrige uke gav magert utbytte. Jeg fant egentlig ingenting som fenget der og da, og det lokale bibliotek er feriestengt. Men man går ikke ut av en bokhandel uten fylt handlepose, - det strider mot alt. ;)

Bokhandlersken forsto utmerket problemet, tok tak og ansvar og kom frem med bl.a. "Water for Elephants" av en, for meg, helt ukjent forfatter. Jeg hadde såvidt strøket øynene over boken under mine innledende runder, men den så litt 'lett' ut.
Litt 'strandlektyre med happy ending' ut.
Litt 'ikke det jeg vil ha' ut.
Men bokhandlersken hadde hørt noe annet, og man skal høre på de som vasser i bøker til daglig.
Heldiggrisene.

Så boken fikk bli med meg på hytten, og siden været har vært litt ulikt sommervær, har boken og jeg kost oss i sofakroken med bena høyt, ullteppe og fyr på peisen. :)

Uten å røpe for mye, så er handlingen satt i en tid av amerikansk depresjon fra forrige århundre, miljøet er omreisende sirkus, det handler om livet og kjærligheten, både mennesker og dyr, nært og voldsomt fortalt av hovedpersonen, en utgammel kar som ser seg selv i retrospek som ung og nesten utdannet veterinær.

Veterinærens nåtidsfortellinger er vidunderlig beskrevet og gir gjenklang hos alle som har med eldre mennesker å gjøre. :)

En lesverdig bok, miljø og tid av ukjent terreng, og med en uventet og tankevekkende slutt.
Nå skal jeg ut og jakte på flere bøker av Sara Gruen. :)

* * * *

Ingen kommentarer: