torsdag 28. juni 2012

Duppetidupp, vippetivipp ...

I saltvannshagen har det i nærmere femti år vært et uoppfyllt ønske om en kajakk, og nå er den kommet på plass. En lang, slank sak i gult og hvitt, dupper nå rundt på finværsdager med stille sjø og liten båttrafikk. For dette må man vende seg til, ser du.

Selgeren presenterte vidunderet som en stødig utgave. Jeg brukte den første halve timen til å klamre meg til rellingen på en større båt, med forsiktig tilnærming til selvstendig balanse og drift. Strammer jeg meg, blir det noe vanvittig ubalansert. Klarer jeg å slappe av, dupper jeg pent avgårde. Mantra: slapp av ... pust ... slapp av ... dupp, dupp.

Å komme seg opp i en slik innretning er også en utfordring. Flo eller fjære i forhold til kaien er like vanvittig, så nå ligger det et laaaangt tau med knuter etter kaianlegget, slik at jeg uansett vannstand kan komme meg dit intensjonen er. Å tråkke opp i noe som beveger seg og som skal holde hele tyngden din til du får satt deg ned, er litt utrygt. Minimum. Men der er jo ingen vei utenom. Veien opp igjen har flere bløte endestykker i regnskapet enn jeg liker, men jeg har da kommet meg i land igjen. ;)

Det er bare helt herlig å ligge utpå og duppe. Padle litt stille fremover, komme helt innpå naturen, til og med helt innpå måååsemor på skjeret uten at hun eller den astmatiske ungen reagerte, er en uovertruffen opplevelse. I barndommen ble jeg surret inn i datidens redningsvest og plassert i robåt av voksen størrelse, og så fikk man lære seg kunsten å få opp en åre som lett glir ut om du glemmer den. Og få den marine flora og fauna helt inn på fingertuppene. Det er litt gjenopplevelse i dette. :)

Jeg stresser litt når nye ting skal inntas, og stresser jeg så blir jeg tissetrengt. Husk for all del å tisse før du legger utpå, for toalettfacilitetene ombord er ikke de beste. Lebepomade i tilgjengelig avstand er greit. Min lå i bukselommen og den befant seg omtrent i bunn av en hoftetrang innretning. Jeg har for sikkerhets skyld også fått meg slepetau og sikkerhetsline til padleåren. Det neste blir drivanker og veltebøyle. Og feste til splittflagget akterut.    ;)

* * * * *

1 kommentar:

krepsemor sa...

Gratulerer med nyanskaffelsen! Jeg har sagt det før: Du er en tøff dame som gjennomfører det du setter deg som mål. Så da er det bare spørsmål om tid før du blir proff :) Barndommens turer i robåt husker jeg også! Det var rett og slett ultimalt!
Ønsker deg en god helg!