lørdag 7. april 2012

Fotomodus

mye jeg har glemt av gamle kunster og lures på om jeg er blitt for gammel til å lære på nytt. Det siste er jo bare tull, det vet vi alle. Jeg var glad jeg hadde mange lagringsdisc'er liggende etter det første digitalkameraet mitt. De ble kjøpt store, hele 256MB og det rakk i massevis. Det gjør det ikke på dette kameraet, så idag var det ut og trimme bankkortet igjen. Kortstørrelse 8GB !! Så får jeg ha alle fire på 256 små MB i reserve om tanken skulle gå tom på et øde sted.   Og så har jeg kjøpt meg fotobag. Det er et must. Det tar seg ikke ut å komme med fotoapparat i denne prisklassen innhyllet i en plastpose fra Rimi. De hadde noen kjedelige saker med logo på tilbud, men hvem vil ha noe slikt når man kan få noe med blomster på. Kledelig og moderne i brunt. Det blir vel med denne som med noe kjøkkenutstyr i brunt og orange fra 70-tallet: - har jeg den lenge nok, blir den moderne igjen. Og så har jeg tittet på linser. De 'lengste' trenger innebygget stabilisator, ble det fortalt, og da koster det litt flesk. Tror jeg må lete litt på nettet. Dessverre solgte jeg linsene mine sammen med det gamle analoge, i den tro at - - ettellerannet. Om noen nå ville komme og fortelle meg at de gamle linsene til det analoge apparatet ikke ville passe til denne digitale utgaven, ville jeg bli rett blid og fornøyd. Da kryper jeg inn i godstolen igjen og leser videre i gamle fotobøker. Det er ikke alt jeg får til å stemme med de tusen innstillinger og muligheter apparatet tilbyr, men det jevner seg vel ut om litt.  Sol er det også ute. Hjelper ikke. Jeg leser best i godstolen. Og den står inne. * * * * *  

13 kommentarer:

Vivishagerom sa...

Det er kjempe gøy og spennende å ta bilder. Jeg er også blitt litt bitt av den basillen! Det som er fint er at man kan slette de som ikke blir bra :))

Kos deg videre og ha en fin påskeaften. Flott fotoveske foresten!

Linnemi sa...

Ja, sant den er? :))

nefertiti sa...

Ja, det er den!

Jeg sliter med å sette meg inn i fotograferingens hemmeligheter, jeg også. Enda jeg har gått på (mini)kurs.

Kjøpte meg et såkalt hybridkamera for et par år siden, men jeg er visst så treig i nøtta, at det fortsatt går i 'auto' ;-)

Fortsatt god påske!!

Linnemi sa...

Auto er ikke morsomt, - men veldig enkelt å bruke. Kanskje vi er flere som skal på kurs, da ?? :D

Gyldenlakk - hage og pusterom sa...

Det er både morsomt (blir noen gode bilder innimellom) og frustrerende (det er såååå mange mulige innstillinger) med nytt speilrefleks. Hvilket kamera har du anskaffet?

Linnemi sa...

Det er et Cannon EOS 1100D. Ikke den modellen jeg ønsket meg, men den jeg fant at jeg hadde midler til om jeg skulle få meg speilrefleks igjen innen pensjonsalderen satte inn. ;))

Ranten sa...

Bjørg har gått på fotokurs og er jo veldig fornøyd med det. Jeg "føler meg litt fram", men har jo ellers orakel i huset.. Jeg liker i grunnen å gjøre det så enkelt som mulig :) Kanskje litt makelig? Men jeg lærer sånn litt pø om pø. Kul veske! Min er traurig, svart og veldig vanlig.. Lykke til med knipsingen!

Linnemi sa...

Det var det kurset Bjørg gikk på jeg hadde i tankene, samt at Cannon også har kurs rettet mot den enkelte type kamera. Skal man dømme etter Bjørgs bilder, var det et flott kurs! :)
Orakelet, ja. Han hadde jeg glemt! ;)

Linnemi sa...

Det var det kurset Bjørg gikk på jeg hadde i tankene, samt at Cannon også har kurs rettet mot den enkelte type kamera. Skal man dømme etter Bjørgs bilder, var det et flott kurs! :)
Orakelet, ja. Han hadde jeg glemt! ;)

Gry sa...

Og jeg har hørt at du ikke kan bruke de gamle analoge linsene til nye digitale kamera.

Jeg går for tiden og sukker etter et nytt ganske rådyrt kamera. Det er rart med det når du først er bitt av basillen!

Linnemi sa...

Takk, Gry! Det hjalp på. :D

E sa...

Liker meg her hos deg <3

Unknown sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.