fredag 16. januar 2009

Fem tusen kroner 'spart' !

Vaskemaskinen min har streiket de siste månedene.
Det passer aldri.
Heller ikke lommeboken.

Symptom: pumper ikke ut vann.
Diagnose: tett pumpe
Tiltak: trenger rensing

Og akkurat det tiltaket har vært satt i verk litt for mange ganger på denne maskinen, og hver gang kommer det en smilende servicemann og ordner opp for sånn ca kr 1500, og pumpen virker perfekt igjen - helt til neste ladning med hundehår, spiker eller småpenger tetter igjen løpet.

Pumpen ligger nemlig inne i maskinen. Totalt håpløs løsning, spør du meg, og de fleste maskiner idag har et filter i forkant som enkelt kan taes ut og renses. Da jeg kjøpte maskinen dengang da, var ikke den løsningen helt fremme i preferansene mine. Men nå er jeg lei av stadige utgifter, og forandret tiltaket til: ny maskin, 1600 rpm, frontmatet og med filter i forkant. Investeringskostnad kr 4999,-.

For å dra utgiften litt fremover i tid har jeg kjørt maskinen på vaskeprogram frem til den skal pumpe ut = masse røde, blinkende lys = stoppe maskinen, legge ned slangen slik at vannet renner ut av seg selv, * sette på program for kort sentrifugering, opp med slangen igjen, sette på skylleprogram til lysene blinker igjen, ned med slangen igjen, og så gjentas det hele fra * noen ganger, og avsluttes med 'full rulle' av et sentrifugeringsprogram.

Klærne er blitt rene på et vis, men det er ikke fullgodt, det krever full tilstedeværelse og det taaaar tiiiid.

Igår var jeg innom enda en el.butikk på utkikk etter det ultimate tilbud, Refsdal denne gangen, dro sønnen med under himlende øyne og 'dette-er-jeg-bare-ikke-interessert-i'-holdning. Fra ham. Vi kom ikke så langt. 'Hva er det egentlig som er i veien med vaskemaskinen, da?' - sier han, selv om han har vært satt igang med vaske/skylle-gymnastikken innimellom og jeg har antatt at han har skjønt hva det går i. Veldig fristende å rulle litt med øynene, men man er da voksen mamma og oppdrager... 'Det er pumpen som er tett igjen, og nå har jeg betalt maskinen to ganger med alle de gangene Servicemannen har besøkt oss' - sa jeg. 'Jammen, jeg vet da hvordan det der skal gjøres. Jeg har da sett på hva han har gjort noen ganger.' Sa sønnen. Og ble dradd ut av butikken og kjørt hjem.

1/2 time, én blodig finger, én krone rikere fra maskinens sparebøsse, saftleveranser til vaskerommet og kr 5000,- er 'spart'.

Jeg er rimelig fornøyd. :)

***

7 kommentarer:

Mokki sa...

Så deilig! Jeg pleier å banne og ønske at fattern bodde nærmere når sånt skjer hos oss. Han fikser alt av slike oppgaver!

Anonym sa...

Grattis:) flink sønn ;)

Har vært borti det samme vi også ;) gubben har "reparert" selv :)
Slike ting er veldig dyre til innkjøp, godt du slapp en ny utgift:):)

Mathea

Linnemi sa...

Og nå vet også JEG hvordan det gjøres, så det er bare å ringe! ;)

Mari Anne sa...

Herlig. :O Har en lignende historie herfra også, det underet skjer av og til.

Harryford sa...

Grattis med vel spart!

Samma her, til slutt nekta jeg å "opperere" pumpa!
2 "sørvisregninger" kom - - og siden har lommer blitt tømt!!! - Selv av meg!!!

Gry sa...

Vi har nylig fått ny vaskemaskin, og jeg må si jeg sa noen ord til ungene da jeg fant en 20 cm lang pinne som hadde blitt vasket! I tillegg er diverse Nintendospill blitt vasket - og de fungerer etter vask også!

Gubben hadde litt problemer med å montere den nye maskinen. Den ville ikke pumpe ut vann. Det viste seg at røret fra veggen og til sluken var potte tett.... Hadde vi visst det hadde den gamle maskinen kanskje vært ok fremdeles. Hvem vet.

Berit sa...

Jeg er ikke så velorganisert at alle lommer tømmes før vask. Så jeg har god trening i nødtømming av maskin og rensing av pumpe!