torsdag 30. oktober 2008

Sesongavslutning for hyttelivet




Idag var det dags for redningsoperasjon: to fuchsia og én pellargonia sto igjen ensom og forlatt i hyttehagen. Dessuten blåste det opp i storm sist helg fra ugunstig retning, og kombinasjonen med vindstyrke /-retning og stormflo er ikke helt heldig der ute. Så jeg har vært litt engstelig for ståa, spesielt for bebyggelsen i vannkanten.

Nydelig vær for en tur på sjøen, bortsett fra at jeg sto opp til kuldegrader. Det er ikke denne temperaturen jeg vanligvis reiser utover i. Båten hadde rimlag og dørken var farlig glatt, og motoren nektet å starte. Litt lirking og godsnakking før den endelig våknet til live, men den ville ikke opp i fart. Et eller annet er litt sykt i motoren. Vi må til doktoren.

Men vi kom oss da utover, om enn det tok litt lengre tid enn vanlig, og var en smule kaldere på nesen. Mine nye seilerhansker lunet godt, men de burde vært vanntette. :)

Alt sto som jeg forlot det sist. Nesten. Endel løsøre har vært på vandring...
Ingen mus kommet inn så langt, men mer åte er lagt ut i kjelleren ettersom forrige servering så ut til å ha falt i smak.
Dyner og annet sengeutstyr er hengt opp, lykter tatt inn.
Og plantene er reddet! :) De sto sjelvende og så bedende på meg, ble fridd for tung, kald og våt jord, pakket i plastposer og lagt i ryggsekken, og er nå trygt plassert på hjemmeadressen for å komme til hektene igjen. En rosebusk står i knopp - en 'Whisky' - nydelig farge og duft - og kommer det mildvær videre, så blomstrer den antakelig. Til glede for mus og småfugl. Og sikkert noen tusser og troll. :)

Så - det var det - en praktfull hyttesesongen er avsluttet for dette året. Nå skal neste sesong planlegges i form av planter og utstyr, vedlikehold og hygge, og er jeg heldig kan jeg starte opp i mars. Jeg gleder meg allerede! :)

Ingen kommentarer: